تغییر تاریخ اکران چند فیلم مهم هالیوودی
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۳۲۸۸۲
تاریخ اکران دنباله چند فیلم مهم هالیوودی از جمله «دکتر استرنج»، «ثور»، «پلنگ سیاه» و «ایندیانا جونز» تغییر کرد.
کمپانی دیزنی در تصمیمی جدید تاریخ اکرانی برخی از مهمترین فیلمهای آینده خود را تغییر داده است. به این ترتیب فیلم دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی (Doctor Strange in the Multiverse of Madness) به جای ۲۵ مارس (۵ فروردین ۱۴۰۱)، ۶ مه (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱) اکران خواهد شد و ثور: عشق و تندر (Thor: Love and Thunder) به جای ۶ مه (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱) هشتم ژوئیه (۱۷ تیر ۱۴۰۱) روی پرده سینماها خواهد رفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دیزنی در کنار تغییر تاریخ اکران فیلمهای خود از دنیای سینمایی مارول، تاریخ اکران قسمت پنجم از مجموعه ایندیانا جونز را نیز نزدیک به یک سال به تعویق انداخت. این فیلم با بازی هریسون فورد که هنوز عنوانی ندارد به جای ۲۹ ژوئیه ۲۰۲۲ (۷ مرداد ۱۴۰۱)، ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳ (۹ تیر ۱۴۰۲) روی پرده سینماها خواهد رفت.
این تغییر بزرگ در جدول اکران فیلم های دیزنی پس از آن که فیلم شانگ چی و افسانه ده حلقه جای پای خود را به عنوان یکی از فیلمهای موفق گیشه محکم کرد و در آستانه اکران فیلم جاودانهها که قرار است ۵ نوامبر (14 آبان 1400) روی پرده برود، انجام شد. به گفته یک منبع آگاه در دیزنی، این تغییرات مربوط به روند تولید فیلمهاست و ربطی به نگرانی از بازگشت تماشاچیان به سینماها ندارد. به عنوان مثال دنباله پلنگ سیاه هنوز در آتلانتا در حال فیلمبرداری است ئ از آنجایی که دنیای سینمایی مارول به دنیایی به هم پیوسته و دقیق شامل ده ها فیلم و سریال جدید تبدیل شده است، هر تاخیر در تولید روی باقی فیلمهای اثر دومینویی خواهد داشت. در مورد تاخیر در اکران ایندیانا جونز ۵ نیز دلیل آن است که شانه فورد ۷۹ ساله در ماه ژوئن سر صحنه فیلمبرداری آسیب دید و باعث شد برای مدتی از همکاری با تیم باز بماند. اگرچه جیمز منگولد کارگردان پروژه به فیلمبرداری بدون حضور فورد ادامه داد اما صحنههای محدودی هستند که فورد در آنها حضور ندارد بنابراین روند فیلمبرداری به ناچار به درازا کشیده شد.
ویروس کرونا برنامه استودیوهای هالیوودی برای اکران مهمترین فیلمهایشان را تغییر داده است و بسیاری از این فیلمها، با دور زدن سنت همیشگی، همزمان در سینماها و سرویسهای پخش اینترنتی اکران شدند. اما دیزنی پس از استفاده از این الگوی توزیع در اکران فیلمهایی چون بیوه سیاه، کروئلا و انیمیشن رایا و آخرین دراگون بار دیگر به اکران اختصاصی روی پرده سینماها روی آورده است و فیلمهای سال ۲۰۲۱ این استودیو تنها ۴۵ روز بعد از اکران سینمایی در پلتفرمهای دیجیتال عرضه خواهند شد. البته این استودیو هنوز درباره اکران فیلمهای سال ۲۰۲۲ به بعد خود برنامه مشخصی ندارد. /ایرنا
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: تاریخ اکران اکران فیلم روی پرده
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۳۲۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وقتی «خانه خدا» سینماها را شلوغ کرد
همزمان با آغاز سفر عمره زائران ایرانی و در آستانه فرارسیدن موسم حج، از فیلم مستندی میتوان یاد کرد که حدود ۶ دهه قبل، از خانه خدا و مناسک حج ساخته شد و تماشاگران زیادی را به سینماها کشاند.
به گزارش ایسنا،مستند «خانه خدا» محصول ۱۳۴۵ است که به عنوان اولین مستند جدی ایران و به باور برخی، کاملترین سند سینماییِ جهان درباره مناسک حج - تا زمان ساخت فیلم - شناخته میشود.
«خانه خدا» فیلمی منحصر به فرد درباره مراسم و مناسک حج و از نخستین فیلمهای مستند است که در سال ۱۳۴۵ در سینماهای تهران و چند شهر دیگر به نمایش عمومی درآمد و با اقبال گسترده مردم روبهرو شد. این مستند حتی توانست به بازارهای جهانی راه پیدا کند و در بخش گستردهای از کشورهای مسلمان به نمایش درآید.
درباره نحوه تولید «خانه خدا» ابهامات زیادی وجود دارد. پژوهشگران مختلف در نوشتههای خود، اطلاعاتی ضد و نقیض، درباره عوامل این مستند ارائه دادهاند. برخی مونتاژ فیلم را نتیجه کار ابراهیم گلستان دانستهاند و تعدادی نیز نام ابوالقاسم رضایی و جلال مقدم را به عنوان تدوینگر آوردهاند. در برخی منابع پژوهشی گفتار فیلم را از آنِ ابراهیم گلستان میدانند حال آن که نظر محقّقانی دیگر بر آن است که روایت اولیه را محمود سعادت و حمزه رحمانی نوشتهاند و گلستان تنها متن آن دو را بازنگری و ویرایش کرده است. حتی در مورد کارگردان فیلم هم اتفاق نظر وجود ندارد. در عنوانبندی نام کارگردان نیامده و شاید همین سبب شده برخی این عنوان را به جلال مقدم منتسب کنند.
درباره این مستند محمد تهامینژاد گفته است: «از زمان تولید «خانه خدا» تا کنون همواره این پرسش مطرح شده که کارگردان این فیلم چه کسی بوده؛ این در حالی است که در تیتراژ فیلم، از اشاره مستقیم به این عنوان پرهیز شده و تهیهکننده (استودیو ایرانفیلم که محل فعلی خانه سینماست) ترجیح داده هیچ اسمی از کارگردان نباشد.
سالها قبل، جلال مقدم در گفتوگویی با مجله «نگین» گفته بود این فیلم کارگردان مشخصی نداشته و به همین دلیل نام کسی در تیتراژ قید نشده است اما نکته اینجاست که در نسخه ویدیویی این فیلم و در تیتراژ انگلیسی آن که سالها قبل در آمریکا توزیع شد، نام ابوالقاسم رضایی به عنوان کارگردان و جلال مقدم به عنوان مشاور تهیهکننده قید شده است. همچنین در نامهای که در حاشیه یکی از نمایشهای محدود این فیلم (درخانه شهریاران جوان) توسط زندهیاد نعمت حقیقی فرستاده شد به صراحت به این نکته تاکید و اشاره شده بود که فیلم «خانه خدا» متعلق به ابوالقاسم رضایی و ساخته اوست.»
در این زمینه بخوانید:
بالاخره «خانه خدا» را چه کسی ساخته است؟
گفته شده است که ابوالقاسم رضایی چهار فیلمبردار (احمد شیرازی، محمود ایثاری، عباس دستمالچی و نعمت حقیقی) را با تجهیزات کامل به عربستان سعودی برد و هر یک از آنها جدا از هم صحنههایی را روی نوار سلولویید ضبط کردند؛ بدون آن که سهم هر یک پس از تدوین فیلم مشخص باشد. در تیتراژ این فیلم که ابتدا با آوازی از علی بهاری آغاز میشود اسامی همه عوامل با عنوان "حاجی" ذکر شده است.
از مستند «خانه خدا»، نگاتیوی باقی نمانده و چند سال قبل از روی پزیتیوهای بهجامانده از آن، نسخهای به سفارش فیلمخانه ملی ایران در «شرکت پیشگامان سینمای آریا» ترمیم و بازسازی شد که در بهار سال ۱۳۹۶ در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد و دو سال بعد هم کانون فیلمِ خانه سینما با برگزاری یک نشست تخصصی آن را دوباره نمایش داد.
در طول این سالها چنین فیلمی با این ویژگیها و با تغییرات ایجاد شده در مکانهای برپایی مناسک حج ساخته نشده، در صورتی که براساس برخی منابع مستند «خانه خدا» گویا به ۸۲ کشور فروخته شده بود و تولیدی بسیار سودآور محسوب میشده است.
در ادامه بخشی از مراحل بازسازی مستند «خانه خدا» را که در فیلمخانه ملی ایران انجام شده و نسخه کامل آن در فضای مجازی موجود است، مشاهده میکنید:
انتهای پیام